استارتاپموفقیت و کارآفرینی
موضوعات داغ

چگونه سرمایه استارتاپ یا کسب و کار خود را تامین کنیم؟

سنجش ایده استارتاپ، معرفی استارتاپ به دیگران، طرح کسب و کار، مدیریت سرمایه مورد نیاز استارتاپ

همه کارآفرینان و صاحبان کسب و کار از اهمیت وجود سرمایه آگاهند و بسیاری از کارآفرینان به دلیل نداشتن سرمایه مورد نیاز یا به دلیل ناتوانی در جذب سرمایه گذار کسب و کارشان متاسفانه شکست خورده است. در این مطلب قصد داریم روش هایی را برای جذب سرمایه برای شروع استارتاپ را ذکر کنیم و هچنین برای کارآفرینانی که قصد استفاده از سرمایه گذار  در کسب و کار خود را ندارند و یا در جذب سرمایه گذار برای استارپ خود موفق نبودند نکاتی را که می تواند راهگشا باشند را ذکر می کنیم. با نیترو همراه باشید.

آیا ایده درستی را برای شروع استارت آپ یا کسب و کارتان انتخاب نموده اید؟

قبل از هرچیز باید برای این سوال که آیا ایده درستی را برای شروع استارتاپ خود انتخاب کرده اید، پاسخی مناسب پیدا کنید. برای پاسخ به این پرسش نیازمند مشارکت و بازخورد دیگران نسبت به ایده خود دارید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که قرار نیست همه با ایده شما موافق باشند. اما با توجه به این موضوع که کارآفرینان وقتی به ایده ای دست پیدا می کنند، هیجان زده می شوند و همین امر باعث می شود که بسیاری از مفاهیم و اصولی را که باعث شکست یا موفقیت یک کسب و کار یا استارتاپ می شود را در نظر نگیرند.

شما برای معرفی ایده خود و کاری که می خواهید انجام دهید به سرمایه گذاران یا دیگران توضیحاتی ارائه می کنید تا در استارتاپ یا کسب و کار شما سرمایه گذاری کنند یا شما را همراهی کنند، به این فرآیند پیچینگ می گویند.

برای داشتن یک پیچینگ قوی، صرف داشتن یک ایده جذاب و قوی کافی نیست. شما باید مهارت هایی داشته باشید تا به خوبی ایده استارتاپ را شرح داده و از آن دفاع کنید.

پیچینگ باید به مخاطب بگوید که کسب و کارتان چه چیزی انجام می دهد و چرا استارتاپ شما اهمیت دارد؟ همه می دانند که اگر کار آفرین تنها فرد علاقه مند به ایده ی خود باشد موفق نخواهد شد به همین دلیل پیچینگ، یکی از اجزاء کلیدی کار آفرینیست، یعنی معرفی ایده کسب و کار خود، به صورتی که دیگران هم به آن علاقه مند شوند.

جذب سرمایه استارتاپ با داشتن پیچینگ (معرفی استارتاپ یا کسب و کار) قوی

برای داشتن یک جلسه معرفی مناسب و قوی از استارتاپ خود برای سرمایه گذاران باید به چند نکته توجه کنید:

1. قبل از هرچیز استرس خود را مدیریت کنید.

قبل از حضور در جلسه معرفی استارتاپ خود با سرمایه گذاران، به خوبی استراحت کنید و مطالبی را که قصد دارید درباره آنها صحبت کنید را مرور کنید.

در جلسه  آرامشتان را حفظ کنید. توجه داشته باشید که اگر بیش از حد استرس داشته باشید می تواند در ارائه ایده شما برای سرمایه گذارن تاثیر منفی بگذارد.

2. ابتدا کاری را که شرکت انجام می دهد توضیح دهید.

اولین چیزی که مخاطبان می خواهند بدانند این است که شما دقیقا چه کاری انجام می دهید، و تا وقتی که آن را ندانند نمی توانند روی چیز دیگری تمرکز کنند.

البته مقدمه را تا جای ممکن کوتاه و البته مرتبط نگاه دارید تا مخاطب غفلگیر نشود و بیش از حد در اطلاعات غرق نشود مثلا ما نرم افزار می فروشیم یا ما به کودکان محروم درس میدهیم.

3. باید برای سرمایه گذار استارتاپ خود روشن کنید چرا آنچه شما می گویید اهمیت دارد؟

به یاد داشته باشید که سرمایه گذار پس زمینه و تخصصی که شما دارید را ندارند بنابراین ممکن است اهمیت آنچه می گویید، برای آنها نامفهوم باشد.

مثلا اگر در زمینه ی فناوری شنوایی تخصص داشته باشید احتمالا با افتخار بگویید سمعک های ما از پردازش سیگنال های دیجیتال استفاده می کند اما این پیام برای سرمایه گذاران بالقوه نامفهوم است.

برای اجتناب از این شکاف ارتباطی بین شما و دیگران، بعد از هر چیزی که می خواهید بگویید از خود بپرسید خب که چه؟ سپس سعی کنید با چند مثال روشن و شفاف جواب این خب که چه را بدهید.

پس اگر میخواهید بگویید سمعک های ما از پردازش سیگنال دیجیتال استفاده می کند، از خود بپرسید خب که چه؟ جواب شما می تواند این باشد که، سمعک های ما صدا ها را شفاف تر به گوش می رسانند.

سپس از یک مثال در زندگی واقعی برای روشن تر کردن موضوع استفاده کنید مثلا بگویید حتی در مهمانی های شلوغ و پر سر و صدا هم می توانید حرف های طرف مکالمه را بشنوید. این مزیتی است که همه می توانند به راحتی آن را درک کنند.

4. بیش از اندازه نقاط مثبت ایده خود را بزرگنمایی نکنید

اگر بیش از اندازه نقاط مثبت ایده خود را بزرگنمایی کرده و مشکلات و چالش ها کوچک نشان دهید، این سوال در ذهن سرمایه گذار استارتاپ شما به وجود می آید که چه نیازی به او دارید؟ و خودتان می توانید تمامی موارد را انجام دهید. پس به گونه ای صحبت کنید که سرمایه گذار از درخواست ها و چالش های شما آگاه شود.

آیا نوشتن طرح کسب و کار یا همان بیزینس پلن برای جذب سرمایه استارتاپ ضروری است؟

اگر برای موفقیت استارتاپ خود برنامه ریزی نکرده باشید برای شکست برنامه ریزی کرده اید. شرکت ها به صورت سنتی از طرح کسب و کار یا طرح تجاری یا همان بیزینس پلن استفاده می کنند.

بیزینس پلن یک سند مکتوب رسمی که شامل اهداف استارتاپ و روش های رسیدن به این اهداف است. از آنجا که طرح کسب و کار سندی رسمی است، نوشتن آن برای یک استارتاپ های نوپا که درگیر ده ها امر نا شناخته اند، کاری اضافه و بیهوده به نظر می رسد.

اما توجه داشته باشید که طرح کسب و کار یا بیزینس پلن چند مزیت مهم دارد، مهم تر از همه این که سرمایه گذاران از شما انتظار ارائه طرح کسب کار دارند و شما برای جذب سرمایه استارتاپ خود به این طرح کسب و کار نیاز دارید. در بعضی از کسب و کارها  هم جذب سرمایه از طریق نوشتن طرح  کسب و کار و ارائه آن به بانک ها برای دریافت وام صورت می گیرد.

حتی فکرش را هم نکنید که بدون طرح تجاری بتوانید سرمایه ای برای استارت اپ خود جذب کنید. از این گذشته خود فرایند تدوین طرح تجاری (بیزینس پلن) هم فوایدی دارد:

اول اینکه اعضای تیم باید برای نوشتن آن همکاری کنند این کار انسجام و اتحاد آن ها را تقویت می کند و از طرف دیگر کمک می کند در مورد ادامه ی همکاری با آنها تصمیم بگیرید و بعد ها دچار دردسر نشوید.

از این گذشته نوشتن طرح کسب و کار، مسائل و مشکلات آینده را روشن می کند. مشکلاتی که بدون برنامه ریزی و مستند سازی رسمی مشخص نمی شوند.

مثلا شاید بفهمید که دو نفر از اعضای تیم در واقع یک کار انجام می دهند یا اینکه در مورد نحوه خدمت به مشتری فکری نکرده اید.

چطور می توان یک طرح تجاری (بیزینس پلن) خوب برای استارتاپ نوشت؟

برای نوشتن یک طرح کسب و کار خوب کافیست روی خلاصه طرح اجرایی تمرکز کنید. یک بخش چهار بندی از بخش تجاری ای که معمولا اولین چیزیست که سرمایه گذار می خواند، آماده کنید. و توجه داشته باشید که اگر این بخش به اندازه کافی جذب کننده نباشد، سرمایه گذار به خواندن طرح شما ادامه نخواهد داد.

وقتی که خلاصه اجرایی را آماده کردید با این آزمون ساده کیفیت آن را بسنجید، یک نسخه از آن را پرینت بگیرید و بخوانید اگر آنقدر جذبتان می کند که به خواندن ادامه دهید یعنی طرح کسب و کار خوبی نوشته اید.

همچنین می توانید از الگو های آمده طرح کسب و کار نیز استفاده کنید که در زیر دو لینک از این الگو های برای نوشتن طرح تجاری قرار داده شده است.

در صورتی که برای استارتاپ سرمایه گذار پیدا نشد، راه حل چیست؟

بسیاری از استارتاپ ها مدیون سرمایه گذارانی هستند که در مراحل اولیه، تامین مالی شرکت را به عهده گرفته اند. وجود سرمایه گذار مزایای بسیاری دارد، اما بعضی از کارآفرینان دوست ندارند سود خود را با دیگران سهیم شوند و یا در جذب سرمایه گذار برای استارتاپ ناموفق بوده اند. با این حال توجه داشته باشید که با نبود سرمایه بیرونی هم می توانید استارتاپ خود را راه اندازی کنید. یعنی اداره شرکت بدون هیچ سرمایه گذاری خارجی نیز امکان پذیر است.

در ادامه روش هایی را برای اداره و مدیریت کسب و کار در صورت نبود سرمایه گذار خارجی در یک استارتاپ را ذکر می کنیم:

1. برای شروع موفق کسب و کار خود باید همه ی تمرکز خود را معطوف جریان وجه نقد یا در واقع ورود پول به حساب شرکت کنید.

2. در هر صورت باید قبض ها، اجاره، حقوق ها و هزینه های دیگر را بپردازید. باید فروش ها و پروژه ها را بر اساس سرعت دریافت پول الویت بندی کنید.

مثلا فرض کنید یک مشتری می خواهد پروژه طراحی وبسایتش را به شما بسپارد، این پروژه به 6 ماه زمان نیاز دارد و شرکت شما آنقدر نیازمند وجه نقد است که ظرف هشت هفته آینده ورشکست خواهد شد، یا باید پروژه را رد کنید یا بخشی از دستمزد را قبل از شروع بگیرید.

3. روش دیگر تقویت جریان نقدی به تعویق انداختن پرداخت هاست. باید با تامین کنندگان مذاکره کنید تا شرایط پرداخت بهتری برایتان در نظر بگیرند و مجبور نباشید بلا فاصله با آنها تسویه حساب کنید.

اگر می خواهید جریان وجه نقد را افزایش دهید نباید برای فروش محصول خود منتظر بی نقص شدن آن باشید. اگر منتظر رفع همه ی نقایص باشید ور شکست خواهید شد.

این تفکر غلط است اصلاح، اصلاح، اصلاح، اصلاح و سپس فروش.

باید اینطور فکر کنید:

فروش، اصلاح و دوباره فروش، اصلاح و سپس فروش

به این ترتیب هم فروش کرده اید و به این ترتیب ورودی وجه نقد دارید. همچنین از مشتریان واقعی در مورد محصول خود بازخورد دریافت می کنید.

ایرادی که این روش دارد این است که محصولتان قطعا نمی تواند ایده آل و بی نقص باشد و این موضوع می تواند اعتبار شرکت را در بازار تحت تاثیر قرار دهد.

برای خنثی کردن این تاثیر منفی سعی کنید اول محصول را در یک بازار یا محدوده جغرافیایی کوچک و جدا افتاده بفروشید.

با اینکار دست کم آسیب وارده به اعتبار شرکت محدود خواهد ماند. اما به یاد داشته باشید امنیت محصول چیزی نیست که بتوانید  بعد از تحویل به مشتری آن را تامین یا اصلاح کنید.

حتما باید قبل از اولین فروش آزمایشی، امنیت محصول در حد ممتاز باشد. چون مسائل مربوط به امنیت می توانند آسیب های جدی و جبران ناپذیری به اعتبار استارتاپ وارد کنند.

برای جذب سرمایه استارتاپ یا کسب و کار خود:

  • مطمئن شوید که ایده درستی را برای شروع استارتاپ انتخاب کرده اید.
  • یک معرفی قوی از ایده خود برای سرمایه گذاران ارائه بدهید.
  • یک طرح کسب و کار (بیزینس پلن) مناسب برای استارتاپ یا کسب و کار خود تدوین کنید.

در صورتی که موفق به جذب سرمایه برای استارت اپ خود از بیرون نشدید:

  • جریان نقدی استارت اپ یا کسب و کار خود را مدیریت کنید.
  • از استراتژی فروش، اصلاح و فروش، اصلاح و سپس فروش را برای محصول یا خدمتی را که ارائه می کنید، استفاده کنید.
  • اعتبار کسب و کار خود را با ارائه محصول و خدمتی که ارائه می کنید، همیشه در سطح خوبی نگه دارید.
  • از تمامی پتانسیل های موجود برای ورود پول به استارتاپ و کسب و کار خود استفاده کنید.

در مطالبی دیگر به روش های جذب و مدیریت بهترین نیروی انسانی برای استارتاپ و کسب و کارتان پرداخته شده است که مکمل این مطلب است. از شما دعوت می کنیم که این مطالب را نیز مطالعه نمایید.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

2 دیدگاه

  1. یکی از مهمترین بخش های یک استارتاپ تامین سرمایه جهت ادامه راه میباشد ، مطلب فوق یکی از بهترین مطالب آموزنده برای یک استارتاپ میباشد ، ممنون از زحمات شما .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن