استارتاپروانشناسی موفقیت و کارآفرینیموفقیت و کارآفرینی
موضوعات داغ

بهترین روش برای شروع استارتاپ یا کسب و کار موفق چیست؟

خلق معنا برای شروع استارت آپ، مدیریت نقاط عطف کسب و کار، جایگاه یابی درست استارتاپ

آنچه در این مطلب می خوانید

  • خلق معنا چیست و چه تاثیری در کسب و کار شما دارد؟
  • نقاط عطف کسب و کار شما چیست؟
  • جایگاه بازار چیست و چطور می توانید بهترین جایگاه را در بازار برای خود پیدا کنید؟

در این مطلب ما قصد داریم بهترین روش برای شروع استارتاپ و راه اندازی یک کسب و کار موفق را ذکر کرده و بر مهم ترین جنبه های مراحل ایجاد استارتاپ و مدیریت کسب و کار را بررسی کنیم. این مطلب برای افرادی که قصد راه اندازی یک کسب و کار یا شروع استارتاپ را دارند یا قبلا کسب و کاری را راه اندازی نموده و در حال توسعه آن هستند، مفید است. همچنین برای افرادی که در یک استارت اپ یا برای یک شرکت کوچک کار می کنند مطالبی گفته می شود که می تواند بسیار کارآمد باشد.

سفر هزار مایلی  تنها با یک قدم آغاز می شود. لائوزی

وقتی می خواهیم پروژه ای بزرگ مثل راه اندازی یک کسب و کار یا شروع یک استارتاپ جدید را انجام دهیم آنقدر درگیر برنامه ریزی برای قدم های مختلف این کار می شویم، که اولین قدم را فراموش می کنیم.

به همین دلیل در این مطلب به تحلیل عمیق ابزار های مدیریتی مورد نیاز برای شروع و اداره ی کسب و کار نمی پردازیم. بلکه فقط اطلاعات لازم برای شروع یک استارتاپ را تشریح می کنیم و در مطالبی دیگر به معرفی ابزار های مدیریتی مورد نیاز یک استارت اپ می پردازیم.

هر انسانی در زندگی خود چالش ها و دغدغه هایی دارد، که این چالش ها و دغدغه ها بسته به شخص، متغیر است. این بدان معناست که خواسته های ما، به ما عمق می دهند پس اگر افکار بزرگی دارید و به دنبال ایجاد تغییرات بزرگی هستید، قطعا شخصیت بزرگی نیز دارید، پس اگر بگوییم که انسان های بزرگ فکر ها و آرزو های بزرگی دارند، اشتباه نکرده ایم.

بسیاری از مردم به امید ثروتمند شدن، کسب و کاری را راه اندازی می کنند و یا استارت آپی را شروع می کنند، اما این روش درستی نیست و احتمال موفقیت نیز بسیار پایین است.

یک کار آفرین باید به دنبال ایجاد معنا باشد نه پول در آوردن. ساخت معنا وقتی ممکن است که کالا یا خدمتی را ارائه کنید که جهان را تبدیل به جای بهتری برای زندگی کند. با این روش خلق معنا، نه تنها به جهان کمک می کند بلکه عنصری حیاتی برای موفقیت شما می شود.

اگر در شروع استارتاپ خود معنایی ایجاد نکنید ضریب احتمال شکست شما به شدت بالا می رود و به احتمال زیاد کار آفرین موفقی نخواهید شد، اگر پول را هدف اصلی خود قرار ندهید، هم شما و هم کارمندانتان انگیزه ی بیشتری خواهید داشت.

برای استارت اپ و کسب و کار خود یک شعار ساده اما قدرتمند، به صورتی طراحی کنید که آن معنی را که خلق می کنید را منعکس کند. عبارتی ساده که تکرار آن دلیل وجود شرکتتان را به کارکنان یاد آوری کند.

مثلا شعار صلیب سرخ این است: بزرگ‌ترین تراژدی بی تفاوتی است. در این شعار یک جهت برای حرکت و کلی انرژی و انگیزه برای شروع حرکت وجود دارد.

شعار دیگری که می توان به آن اشاره کرد شعار شرکت نایک است: فقط انجام بده! و در شرکت های ایرانی همه ما این شعار را شنیده ایم و در خاطرمان مانده است، هر روز بهتر از دیروز.

شاید شما فکر کنید که بیانیه ماموریت شرکت، همین کارکرد را دارد اما توجه داشته باشید که شعار کوتاه تر، مستقیم تر و بیاد ماندنی تر است و از این جهات کارکرد متفاوتی دارد.

مثلا بیانیه رسالت شرکت کوکاکولا این است: شرکت کوکاکولا تاسیس شده تا به هر مصرف کننده خود تازگی و سودمندی هدیه دهد. این ماموریت پر طمطراق است اما شعار همین شرکت  برای کارکنان اش می تواند عبارت ساده ای مثل جهان را تازه کن باشد که به ذهن سپردن آن ساده تر است.

در نتیجه برای شروع استارتاپ موفق خود، حتما از شعاری مناسب که به خوبی معنای وجودی کسب و کار شما  را انتقال می دهد، استفاده کنید.

در شروع استارتاپ و راه اندازی کسب و کار خود، بداهه و با عجله عمل نکنید

اکثر کارآفرینان و بسیاری از استارت آپ ها در آشفتگی کامل فعالیت می کنند، هیچ کس دقیقا نمی داند شرکت به کدام سمت می رود؟ و چقدر پیشرفت دارد؟ فقط عجله دارند که سریع تر برسند و قله موفقیت را فتح کنند.

هرگز اجازه ندهید چنین وضعیتی برای کسب و کار و استارت اپ شما اتفاق بیافتد. ابتدا نقاط عطف استارتاپ را شناسایی کنید تا بتوانید میزان پیشرفت خود را به سمت آنها بسنجید.

این نقاط عطف باید مهمترین رویداد های مسیر برنامه ریزی شما به سمت موفقیت باشند. مثلا اولین نقطه عطف شروع استارتاپ می تواند اثبات مفهوم امکان پذیری برای محصول یا خدمتی که ارائه می کنید، باشد که نشان می دهد ایده شروع کسب و کار اساسا امکان پذیر است یا خیر.

نقطه ی عطف بعدی می تواند ساخت یک نمونه اولیه باشد و بعد از آن تامین مالی برای تولید اولین سری محصولات. یعنی هر رویداد کلیدی باید از قبل برنامه ریزی شده باشد. البته این به آن معنا نیست که همه نقاط عطف قطعا تحقق می یابند.

هنگام ایجاد استارتاپ خود، نقاط عطف را مشخص کنید، فرضیات را بیازمایید و وظایف را تعریف کنید

هنگام ایجاد استارتاپ باید در مورد مفروضات تجاری خود واقع بین باشید بنابراین باید فهرستی از مفروضاتی که می توانند روی تحقق یا عدم تحقق نقاط عطف اثر بگذارند تکیه کرده و مرتب آنها را پیگیری کنید تا ببینید همچنان صادق هستند یا نه؟ اگر نه باید تغییری ایجاد کنید.

فرض کنید می خواهید یک مغازه لوازم یدکی خودرو باز کنید و هزینه ی ماهانه تهیه ی لوازم یدکی 50 میلیون تومان باشد اگر تامین کنندگان لوزام یدکی خودرو بخواهند قیمت های خود را بالا ببرند در این صورت یا باید تامین کننده جدید پیدا کنید و یا قیمت های خود را بالا ببرید.

در نهایت وظایفی که به تحقق نقاط عطف کمک می کنند فهرست کنید یعنی وظایفی که برای تولید، فروش و حمایت از محصولتان لازم اند. این امور شاید ثانویه و فرعی به نظر برسند اما کاملا ضروری هستند مثل اجاره فضایی به عنوان دفتر کار برای شروع استارتاپ یا کسب و کارتان. باید مطمئن شوید این امور هم به خوبی انجام می شوند.

در کسب و کار هایی که به صورت تیمی پیش می روند، حتما وظایف را تعیین کنید و برای آنها زمان بندی مشخص کنید و بعد از انجام دادن هر کاری آن را بررسی نمایید. در استارتاپ هایی که افراد مختلفی در پروژه درگیر هستند، یک نفر را به عنوان مسئول وظایف و پیگیری آنها مشخص کنید.

جایگاه بازار استارتاپ شما باید روشن و شفاف به مشتری بگوید که شما چه کاری انجام می دهید

یکی از حوضه هایی که استارتاپ ها معمولا در آن خوب عمل نمی کنند جایگاه یابیست، جایگاه شرکت همان ادراک مشتریان از کسب و کار شماست. البته نیازی هم نیست پیچیده باشد، مهمترین نکته این است که به یک سوال به صورت روشن پاسخ دهد شرکت دقیقا چه کار می کند؟

هنگام ایجاد استارتاپ خود حتما برای این سوال که چه کار می کنید، یک پاسخی عالی پیدا کنید و آن را به بازار هدف منتقل کنید. در واقع این پاسخ دلیلی است که برای خرید به مشتریانتان می دهید.

اولین مرحله جایگاه یابی استارت آپ این است که مطمئن شوید مشتریان شما، رسالت یا همان ماموریت شرکت را درک و باور کرده اند. هسته ی کسب و کار شما باید به هسته نیازهای آنها متصل شود تا باور کنند شرکت شما دقیقا به خاطر رفع نیاز آنهاست که وجود دارد.

همچنین جایگاه یابی برای کسب و کارتان باید طوری انجام شود که مشخصا با بازار هدف یا گروه مشخصی از مشتریان ارتباط بر قرارکند.

مثلا اگر شرکت تولید کننده نرم افزار های امنیتی برای بانک ها هستید، کدام بیانیه زیر برای جایگاه یابی مناسب تر است؟

  1. افزایش امنیت وبسایت ها
  2. کاهش ریسک تقلب در مبادلات آنلاین برای بانک های تجاری

روشن است که دومی در جذب مشتریان هدف بسیار موثر تر عمل می کند. فاکتور دوم برای جایگاه یابی موفق و برقراری نوعی ارتباط شخصی با مشتریست. مثلا اگر نوع جدیدی ضدآفتاب تولید می کنید نباید بگویید محصول ما نرخ جهانی سرطان پوست را تا سه درصد کاهش می دهد بلکه باید بگوئید از ابتلا شما به منالوما جلوگیری می کند. پیام دوم صریح و روشن به مشتری می گوید چرا باید محصول شما را بخرد؟

بهترین روش برای شروع استارتاپ موفق

ما سعی کردیم در این مطلب روش هایی موثر و مطمئنی را برای شروع یک استارتاپ موفق ذکر کنیم. پس همانطور که گفتیم، هنگام ایجاد استارت اپ خود موارد زیر را در نظر بگیرید و در کسب و کار خود به کار ببرید:

  • کارآفرینان باید به دنبال خلق معنا باشند نه کسب ثروت
  • یک شعار مختصر و پر معنی از کاری که انجام می دهید بسازید و آن را به کارکنان و مشتریان خود انتقال دهید.
  • به هیچ وجه در راه اندازی کسب و کار و فعالیت های استارتاپ خود، با عجله و بدون برنامه ریزی و تفکر کاری را انجام ندهید.
  • برای استارتاپ خود جایگاه یابی کنید و مطمئن شوید که مشتریان شما درک درستی از کسب و کارتان دارند.

در مطالبی دیگر به روش های جذب سرمایه برای استارتاپ، اداره کسب و کار بدون جذب سرمایه و نحوه جذب نیروی انسانی مناسب برای موفقیت کسب و کارتان پرداخته شده است که مکمل این مطلب است. از شما دعوت می کنیم که این مطالب را نیز مطالعه نمایید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

4 دیدگاه

  1. خیلی ممنون از مطلب مفیدتون، من خوشم اومد. دارم یه استارتاپ خفن رو استارت میزنم 🙂

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن